Naturlig lekkasje i klimaanlegget
Klimaanlegget har en naturlig lekkasje på 5-15 prosent per år, spesielt fordi mange ikke bruker klimaanlegget hele året. Dette fører ofte til tørre og sprukne tetninger med påfølgende lekkasjer. Normal kontroll-/serviceintervall er hvert andre år. Enkelte bilmodeller har temperaturstyring som ikke tillater klimaanlegget å koble inn når utetemperaturen er under et visst nivå. Disse vil naturlig ha et enda større vedlikeholdsbehov siden klimaanlegget står stille store deler av året.
Ettersyn av AC/klimaanlegg bør utføres hvert annet år. Ved vond lukt anbefaler vi en kupérens (kr. 690,-) med bytte av kupéfilter (fra kr. 250,-). Kupéfilteret anbefales byttet én gang per år, eller hver 15.000 km.
Elbil i varmen
Du har helt sikkert lagt merke til at kulden påvirker bilbatteriet og at rekkevidden på bilen blir mindre. Men også høye temperaturer kan gi litt rekkeviddetap. Bilen bruker en del strøm på å varme opp en kald bil på vinteren, men den bruker omtrent 1/3 til å kjøle ned på varme sommerdager.
Ut på langtur i varmen? Et godt råd er å kjøle ned kupeen før avreise – og gjerne mens den fortsatt lader slik at du kan starte med kjølig bil og fullt batteri. Det krever mindre energi å vedlikeholde den kalde luften, enn å kjøle ned fra start.
Dette må du vite om klimaanlegg i elbilen
- Av komfort-funksjoner, er AC den som trekker mest strøm
- Sete- og rattvarme krever mindre strøm enn klimaanlegg
- La klimaanlegget stå på året rundt for å unngå at det blir ødelagt
Fix & Drive, tidligere Svendsen Eksos, har høy ekspertise på å utføre klimaservice på elbiler og hybridbiler. Så uansett om du kjører elbil, hybrid, bensin eller diesel – er det bare å svinge innom oss for klimaservice! Bestill time i dag.