Som bileier kan du fort erfare at batteriet har tilfredsstillende funksjon på sommeren selv om batteriet begynner å bli svakt, men når kulden kommer vil utslaget bli langt mer dramatisk om du har et slitent og gammelt bilbatteri. I likhet med andre batterier, for eksempel mobiltelefonen som får kortere batteritid når den er ute i kulden, vil også bilbatteri ha dårligere kapasitet når det er kaldt.
Startkapasitet basert på temperatur
Kuldens innflytelse på startkapasiteten til bilbatteriet vises som følger:
- + 25 grader = 100 % kapasitet
- +/-0 grader = 65 % kapasitet
- – 18 grader = 40 % kapasitet
De fleste er nok ikke helt bevisst på hvor mye kulden påvirker bilbatteriet. Den kjemiske prosessen i batteriet blir langsommere i minusgrader, samtidig blir motoroljen mer tyktflytende og det krever mer å starte bilen.
Derfor er det viktig med kontroll av bilbatteri og dynamoens ladespenning minst én gang i året – og spesielt før kulden setter inn.
Alle våre Fix & Drive-avdelinger har utstyr til å teste bilbatteriet ditt – og en slik test av ditt 12-volts batteri er gratis hos Fix & Drive. Ved behov kan vi også bytte bilbatteriet ditt. Bestill time i dag!
Batteri på elbil
Starvansker på vinterstid gjelder ikke diesel- og bensinbiler. Også elbilene kan få problemer i kulden. Mens høyspenningsbatteriet brukes hovedsakelig til kjøring, har elbilene ofte 12-volts batteriet som tar seg av mange av de samme oppgavene som i fossilbil – f.eks. oppstart, og slipper dermed ikke unna oppstartsproblematikken om vinteren.
Mange har lagt merke til at rekkevidene ofte blir redusert i takt med synkende temperaturer, og det kan det være flere grunner til:
- Vinterdekk har ofte høyere rullemotstand enn sommerdekk
- Det går mer energi på oppvarming av kupeen
- Selve batteriet – ytelsen reduseres i takt med fallende temperaturer