Kulden påvirker bilbatteriet ditt | Fix & Drive
Til innholdet

Slik påvirker kulden bilbatteriet

Når gradestokken synker, stiger antallet med bilberginger – og dårlige batterier er skyldige. Det er nemlig den største årsaken til startproblemer i vinterkulden. Dette må du vite om bilbatteriet på vinterstid.

bilens bilbatteri påvirkes av kulde. FOTO

Som bileier kan du fort erfare at batteriet har tilfredsstillende funksjon på sommeren selv om batteriet begynner å bli svakt, men når kulden kommer vil utslaget bli langt mer dramatisk om du har et slitent og gammelt bilbatteri. I likhet med andre batterier, for eksempel mobiltelefonen som får kortere batteritid når den er ute i kulden, vil også bilbatteri ha dårligere kapasitet når det er kaldt.

Startkapasitet basert på temperatur

Kuldens innflytelse på startkapasiteten til bilbatteriet vises som følger:

  • + 25 grader = 100 % kapasitet
  • +/-0 grader = 65 % kapasitet
  • – 18 grader = 40 % kapasitet

De fleste er nok ikke helt bevisst på hvor mye kulden påvirker bilbatteriet. Den kjemiske prosessen i batteriet blir langsommere i minusgrader, samtidig blir motoroljen mer tyktflytende og det krever mer å starte bilen.

Derfor er det viktig med kontroll av bilbatteri og dynamoens ladespenning minst én gang i året – og spesielt før kulden setter inn.

Alle våre Fix & Drive-avdelinger har utstyr til å teste bilbatteriet ditt – og en slik test av ditt 12-volts batteri er gratis hos Fix & Drive. Ved behov kan vi også bytte bilbatteriet ditt. Bestill time i dag!

Batteri på elbil

Starvansker på vinterstid gjelder ikke diesel- og bensinbiler. Også elbilene kan få problemer i kulden. Mens høyspenningsbatteriet brukes hovedsakelig til kjøring, har elbilene ofte 12-volts batteriet som tar seg av mange av de samme oppgavene som i fossilbil – f.eks. oppstart, og slipper dermed ikke unna oppstartsproblematikken om vinteren.

Mange har lagt merke til at rekkevidene ofte blir redusert i takt med synkende temperaturer, og det kan det være flere grunner til:

  • Vinterdekk har ofte høyere rullemotstand enn sommerdekk
  • Det går mer energi på oppvarming av kupeen
  • Selve batteriet – ytelsen reduseres i takt med fallende temperaturer