Slik fungerer bremser på bilen
Å forstå hvordan bremsene fungerer, vil bidra til å illustrere hvorfor ujevn slitasje på bremseklossene er et vanlig problem – og ikke minst hvorfor det er viktig å vedlikeholde, samt bytte ved behov. Det er vanligvis to typer bremsesystemer; skivebremser og trommelbremser, og dette er forskjellen:
Hva er skivebremser?
Skivebremser består av, som navnet tilsier, skiver som roterer med hjulene på bilen. Det består av tre hovedkomponenter som jobber sammen for å få kjøretøyet til å stoppe. Disse er:
- Bremsecaliper
- Bremseklosser
- En metallisk skive
Når du trykker inn bremsepedalen, genererer det et hydraulisk trykk som overføres via bremsevæsken i tette rør og ledes til caliperene. Dette vil føre til at bremseklossene presses mot skiven fra begge sider. Denne friksjonen gir stoppkraft og bremser ned bilen. Bremsesystemet brukes både foran og bak på bilen, og er lett å reparere. Men ettersom bremseklosser hele tiden utsettes for trykk og friksjon, kommer de til å slites ned og blir dermed utsatt for rust.
Hva er trommelbremser?
I dette bremsesystemet benyttes en lukket trommel som roterer sammen med hjulet rundt en stiv aksel. Inne i trommelen finnes bremsesko med nesten samme diameter som trommelen, og når du bremser fungerer prinsippet på samme måte med overføring av hydraulisk kraft fra bremsepedalen. Men i dette tilfellet er det en sylinder som presser mot innsiden og bremser ned hastigheten. Systemet brukes som oftest bak på bilen.
Hvordan identifisere slitte bremser?
Siden bremser er den viktigste sikkerhetsfunksjonen for bilen, er det viktig å inspisere dem rutinemessig, og være på utkikk etter ujevn bremsekloss-slitasje. Det er flere tegn som indikerer at bremsene trenger tilsyn. Noen av dem er:
- Bilen rister under bremsing
- Du hører en hvinende lyd når du trykker på bremsepedalen
- En metallisk skrapelyd som indikerer at bremseklossene er slitt ned til det punktet hvor metallstøtteplaten kommer i kontakt med skiven
Opplever du knirking eller skrapelyd når du stopper, bør du umiddelbart bestille bremseservice for å få det sjekket ut. Å være tidlig ute, vil ikke bare bidra til å holde deg trygg, men det kan også spare deg for mer kostbare reparasjoner. Fix & Drive har både erfaringen og den tekniske kompetansen for å hjelpe deg å inspisere bilens viktigste sikkerhetsfunksjon. Vi tilbyr gratis uforpliktende sjekk av bremsene på din bil – vi sjekker også bremser på elbil.
Hvor ofte bør man sjekke bremser?
Til tross for viktigheten av bremser, er det mange bileiere som prioriterer annerledes og sjekker ikke bremsene like ofte som de burde. Selv om du ikke hører uvanlige eller irriterende lyder, bør du få sjekket bremsene en eller to ganger i året – eller som beskrevet i kjøretøyets brukerhåndbok. Hvis du ikke finner manualen din, trenger du ikke bekymre deg, Fix & Drive sine teknikere har tilgang til kjøretøyets vedlikeholdsplan og de anbefalte serviceprosedyrene for nettopp din bil.
Dette kan du forvente hos Fix & Drive:
- Du vil bli spurt om kjørestilen din. Det er fordi måten du kjører på kan ha stor innvirkning på bremsene dine. For eksempel kan stopp-og-kjør-kjøring, reise over bakker og fjell, eller å dra tung last, belaste bremsene dine
- Vi vil foreta en visuell inspeksjon av bremsesystemet ditt (med hjul på)
- En grundigere inspeksjon vil skje hvis hjulskift utføres
- Bremsevæske vil bli testet for fuktighetsinnhold og mengde
- I noen tilfeller kan en grundigere inspeksjon – inkludert parkeringsbremsen – anbefales
Å ta vare på bremsene dine er nøkkelen til å holde deg og passasjerene dine trygge og sikre – og ikke minst andre trafikanter. Er det behov for service eller bytte, vil du få dette presentert skriftlig. Vi utfører ikke arbeid på bilen uten din godkjenning.
Bestill time hos Fix & Drive i dag – raskere og rimeligere enn merkeverkstedet.