Vedlikehold og bytte av bremser på din elbil | Fix & Drive
Til innholdet

Vedlikehold og bytte av bremser på din elbil

Hvorfor blir bremsene på mange relativt nye elbiler så fort utslitt? Det henger sammen med at når vi kjører el-bil bruker vi bremsene i mindre grad enn på tradisjonelle fossile biler på grunn av regenerering ved motorbrems. Det skaper grobunn for rust og korrosjon.

Dette gjør at rust på bremsene er et stort problem for el-biler. Siden elbiler bremser automatisk når gasspedalen slippes, er behovet for å senke farten aktivt med bremsen mye mindre. Dermed rekker ikke bremsene å utvikle nok varme som tørker og “renser” klosser og skiver. Når bilens bremser ikke blir brukt nok, skaper det grobunn for rust og korrosjon. Spesielt i Norge er dette et problem, all den tid veiene våre saltes i vinterhalvåret.

Rust på bremsene er ikke bra – det fører til at bremseklossene setter seg fast i holderen/braketten. Setter klossene seg fast, vil bremseskivene på et tidspunkt bli ødelagte på grunn av rust og det som oppleves som vibrasjon. Problemet er faktisk blitt så stort at en del store bilprodusenter har valgt å bytte ut skivebremsene bak med trommelbremser igjen.

Vedlikehold og smøring av bremser er viktig for din elbil.

Det er imidlertid flere grep du kan ta for å unngå problem med bremsene – og ikke minst spare mye penger ved å unngå å måtte bytte bremsene for tidlig. Når du bytter til sommer- og vinterdekk, kan du få smurt opp bremsene, eller du kan bestille en komplett bremseservice hos Fix & Drive.

Få bremsejobben utført hos Fix & Drive, raskere og rimeligere enn merkeverkstedet .