Hvorfor får elbiler raskere rust på bremseskivene?
Når vi tar turen på veiene, kjører vi rolig med kontrollert bremsing. Det, i kombinasjon med mindre bremsekraft på bakbremsene, gjør at størsteparten av bremsingen blir utført av forbremsene. Dette resulterer i vanlig rustdannelse på bakbremseskivene, spesielt på nyere bensin- og dieselbiler.
Men elbilførere står overfor en enda større utfordring i denne sammenhengen. Bremsene brukes i en betydelig mindre grad enn på tradisjonelle fossile biler, på grunn av regenerering ved motorbrems. Denne teknologien gjør at kjøretøyet bremser delvis av seg selv samtidig som den regenererer energi tilbake til batteriet. Dermed rekker ikke bremsene å utvikle nok varme som tørker og “renser” både klosser og skiver. Når bilens bremser ikke blir brukt nok, skaper det grobunn for rust og korrosjon. Spesielt i Norge er dette et problem, med all den tid veiene våre saltes i vinterhalvåret.
Rust er et problem
Rust på bremsene er ikke bra – det kan føre til at bremseklossene setter seg fast i holderen/braketten. Dersom dette skjer, vil bremseskivene på et tidspunkt bli ødelagte på grunn av rust og det som oppleves som vibrasjon. Problemet er faktisk blitt så stort at en del store bilprodusenter har valgt å bytte ut skivebremsene bak med trommelbremser igjen.
Hvordan vet jeg om det er rust på bremsene?
Dersom du opplever vibrasjoner eller pulseringer i bremsesystemet, eller at bilen begynner å trekke til en side når du bremser, kan dette signalisere at det er problemer. Men det er også mulig å sjekke hvordan bremseskivene ser ut. Dette ser du forbi felgen – er det dype spor eller ujevnheter, er dette et tegn på slitasje på bremseskivene som bør undersøkes nærmere. Og lurer du på om det kan være andre problemer med bremsene dine, så finnes det flere tegn på at bremsene trenger tilsyn.
Vedlikehold og smøring av bremser for elbil
Det er imidlertid flere grep du kan ta for å unngå problem med bremsene – og ikke minst spare mye penger ved å unngå å måtte bytte bremsene for tidlig. Det du kan gjøre regelmessig er:
- Bremse. Brems hardt, i kontrollerte former så klart – gjerne på parkeringsplassen eller et annet sted du kan bråbremse uten å være til fare for deg selv eller andre. Dette vil fjerne rusten før den tar ordentlig tak i metallet på skivene
- Ekstra spyling. Når du vasker bilen er det lurt å spyle litt ekstra på bremseskivene. Spesielt om vinteren er dette viktig for å få bort salt.
Eller så kan selvfølgelig Fix & Drive, tidligere Svendsen Eksos, gjøre jobben for deg. For eksempel når du bytter til sommer- og vinterdekk, kan du få smurt opp bremsene.
Bestill komplett bremseservice på elbil hos hos Fix & Drive – det er raskere og rimeligere enn merkeverkstedet.