Bytte eller rens av dieselpartikkelfilter | Fix & Drive
Til innholdet

Rense dieselpartikkelfilter – eller må det byttes?

Som eksperten på eksos, står vi klare til å skifte dieselpartikkelfilteret (DPF) på bilen din når varsellampen lyser.

I kaldt klima med mye køkjøring/tomgangskjøring fungerer ikke dieselpartikkelfilteret optimalt på grunn av lave avgasstemperaturer og dieselpartikkelfilteret vil derfor kunne tette seg unormalt raskt.

Det er motorens styreenhet som overvåker funksjonen og sier ifra om ytelsen ikke er tilfredsstillende, dette gjerne i form av en varsellampe som tennes i instrumentpanelet. I de fleste tilfeller må da dieselpartikkelfilter byttes, men noen ganger holder det med en aktiv eller tvungen regenerering. På enkelte modeller skal dieselpartikkelfilteret byttes etter et fast kilometerintervall.

Hva er et dieselpartikkelfilter?

Et dieselpartikkelfilter (DPF) er et filter i eksosanlegget som skal redusere utslipp av sot. Filteret samler opp og forbrenner de små partiklene som unnslipper katalysatoren. På samme måte som katalysatoren, jobber DPF under høy temperatur.

Mange bor få kilometer unna jobben, og kan både handle og hente i barnehagen på veien. Ved slik småkjøring vil man i mange tilfeller ikke oppnå driftsbetingelsene, som høy nok temperatur, for regenerering av dieselpartikkelfilteret. Resultatet kan være at filteret tetter seg og må byttes. I noen tilfeller kan filteret renses, men dette er å anse som en midlertidig (nød)løsning.

Hvor lang er levetiden på et dieselpartikkelfilter?

Levetid for et dieselpartikkelfilter er fra fabrikanten beregnet til ca. 120 – 140 000 km, avhengig av bil- og motortype.

EOLYSE / AdBlue

Enkelte biler, som blant annet Peugeot, Citroen og Volvo, er utstyrt med partikkelfilter som også har en ekstra tank med et tilsetningsstoff som kalles EOLYSE. Dette blir automatisk blandet inn i bilens drivstoff og trenger etterfylling etter et visst antall km.

En annen variant av tilsetning er AdBlue eller BlueTec som blir sprøytet direkte inn i bilens eksossystem. Fører får varsel i bilens instrumentpanel når dette nivået blir for lavt. Fix & Drive, tidligere Svendsen Eksos, kan hjelpe deg med både bytte av dieselpartikkelfilter og etterfylling av tilsetningsstoff.

Hvordan merker du at partikkelfilteret er tett?

Biler med DPF er konstruert for å selvrense seg selv, og når filteret begynner å tette seg vil det skje en regenerering av dieselpartikkelfilteret. Det vil si at bilen tilfører ekstra diesel som skal brenne rent filteret. Du vil få en varsellampe når filteret er tett – og kan dermed sjekke bilens instruksjonsbok hvordan du kan rense partikkeliter selv.

Forebygge tett DPF

  • Sjekk alltid instruksjonene spesifisert til bilen din for hva du skal gjøre når filteret trenger en selvrens. Ofte innebærer det å kjøre med 2000-3000 omdreininger per minutt i omtrent 80 km/t i en bestemt tidsperiode – men dette er detaljert i instruksjonsboken.
  • Følg serviceprogrammet og bruk alltid riktig motorolje. Ved å bruke en olje som ikke passer biler med DPF kan det føre til økning av sotproduksjonen, eller at filteret tetter seg.
  • Dersom du stort sett kjører korte turer med bilen, er det anbefalt å ta en ukentlig tur på minst én mil med turtall over 2500 rpm.

Feil på bilen

Dårlig forbrenning kan også være forårsaket av en feil på bilen. Det kan være defekte glødeplugger, dyser, sensorer, feil som har oppstått på turbo, at luftfilteret er tett, eller ha noe å gjøre med drivstoffkvaliteten. Slike feil må tas alvorlig, og du bør oppsøke ditt nærmeste verksted for å få tatt sjekk.

Bytte dieselpartikkelfilter hos Fix & Drive

Ved bytte eller vedlikehold på dieselpartikkelfilteret er det viktig å skifte olje og oljefilter på motoren. Minst like viktig er det at oljen er av beste kvalitet, fordi motoroljen forurenses og forringes ved hyppige regenereringer, mye kaldstart og køkjøring.

Dette anbefales utført av Fix & Drive sine mekanikere ved et verkstedbesøk hos oss.
Rens av dieselpartikkelfilter (DPF) kan i enkelte tilfeller være en mulig løsning, alt avhengig av hvor tilstoppet filteret er og hvor mye bilen har kjørt – men det anses som en midlertidig løsning, og det kan være behov for å bytte DPF.

Fix & Drive hjelper deg med både bytte og vedlikehold av dieselpartikkelfilter (DPF).
Ta kontakt for mer informasjon og et godt tilbud!