Vinteren i Norge kan by på utfordrende kjøreforhold. Været kan skifte på minutter, og oppe i høyden kan du gå fra tørt og fint føre, til tykk is og snøstorm. Regnet kan også falle og gjøre veibanen såpeglatt. Å ha gode dekk er kjempeviktig!
Derfor er det mulig å velge mellom vinterdekk med pigger og piggfrie dekk. Begge typene har egenskaper som sikrer godt grep, men likevel bør du velge dekk basert på forholdene der du kjører mest.
Skal jeg velge pigg eller piggfritt?
Mange tenker at piggdekk er det eneste som duger på norske vinterveier, men for de aller fleste vil piggfrie dekk være mer enn gode nok. Fordelen med piggdekk er at de er best på våt is og generelt litt bedre på vått føre.
Men likevel avhenger dette av hvor i landet du bor og hvor mye bil du kjører. For korte turer i byen og til hytta, holder vanlige vinterdekk. Mens på islagte vinterveier, kan piggdekk være den ekstra sikkerheten du trenger. Som sagt: Vurder dekkvalg etter forholdene der du kjører mest.
Gir pigger høyere bensinforbruk?
Nei, piggdekk i seg selv øker ikke drivstofforbruket. Det er gummiblandingen som har størst påvirkning på forbruket. Dekkenes elastisitet, som bestemmes av innholdet av naturgummi og silica-tilsetninger, påvirker rullemotstanden – jo mer elastiske dekkene er, desto lavere er rullemotstanden og drivstofforbruket.
Hva er riktig innkjøring av piggdekk?
Nye piggdekk bør kjøres i lave hastigheter uten kraftig akselerasjon eller nedbremsing de første 25-30 milene for at piggen skal få satt seg skikkelig i dekket. Piggdekk bør også monteres på samme side av bilen gjennom hele dekkets levetid (samme rotasjonsretning).
Hva gir kortest bremselengde – pigg eller piggfritt?
Det avhenger av underlaget. På våt is er piggdekk suverent best. På andre underlag er det små forskjeller.
Når kan man sette på piggdekk?
En ting som er viktig å vite er når man kan skifte til piggdekk – det finnes nemlig regler for dette. Datoene er ikke absolutte, for det viktigste er tilstrekkelig veigrep. Hvis du skal over fjellet og kjøreforholdene krever piggdekk, kan du selv gjøre vurderinger basert på sunn fornuft. Likevel kan du forholde deg til en dato, for fra og med 1. november kan du sette på piggdekk. I enkelte fylker kan du legge om tidligere. I Nordland, Troms og Finnmark kan piggdekkene settes på fra 16. oktober.
Når må piggdekkene av?
Akkurat som når det er anbefalinger på når vanlige vinterdekk skal byttes, er det også regler for når piggdekk er tillatt. Du kan kjøre med de fram til første mandag etter 2. påskedag, så denne datoen varierer. I Nordland, Troms og Finnmark kan du ha piggdekk fram til 1. mai.
Les også: Hvor ofte må jeg bytte dekk?
Piggdekkavgift
Piggdekk bidrar til økt slitasje på veiene og virvler opp svevestøv, noe som forverrer luftkvaliteten om vinteren. Når luften er stillestående, kan konsentrasjonen av svevestøv bli særlig høy, noe som er spesielt skadelig for utsatte grupper. For å redusere denne forurensningen, har flere byer innført piggdekkgebyr.
I Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger er det piggdekkavgift. Derfor må du huske å kjøpe dagsoblat, månedsoblat eller sesongoblat for piggdekk når du kjører i disse byene. Prisene finner du på byenes nettsider.
Kan man få bot for å kjøre med piggdekk?
Ja, du kan få bot for piggdekk. Kjører du utenfor sesongen, risikerer du å få en bot på 1000 kroner. I byene som har piggdekkgebyr kan du også få bot for å ikke ha kjøpt piggdekkoblat. Denne boten ligger på 750 kroner.
Kan piggdekk brukes i utlandet?
Mange land, inkludert Tyskland, tillater ikke bruk av piggdekk. Når du bruker piggfrie dekk, er det viktig å ikke overskride dekkets maksimale hastighet. Dekk designet for norske forhold er vanligvis merket som Q-dekk, som har en maksimal hastighet på 160 km/t.