TPMS - Dekktrykksventiler | Fix & Drive
Til innholdet

TPMS - Dekktrykksventiler

Hva er TPMS, og hvorfor er det viktig? Lær hvordan TPMS fungerer, fordelene med riktig dekktrykk, og forskjellene mellom ulike dekktrykksensorer. Fix & Drive kan hjelpe deg med TPMS-løsningen for din bil.

Hjulspor. FOTO

Hva er TPMS?

TPMS står for Tire Pressure Monitoring System, og er et system for dekktrykksovervåkning. Det elektriske systemet er automatisk og måler lufttrykk i dekkene. Dersom det er for lite luft i et eller flere dekk, vil du som sjåfør få beskjed i instrumentpanelet i dashbordet. Indikatoren for TPMS er et gult symbol av et dekktversnitt med utropstegn.

Lovpålagt standardutstyr

Siden 2015 har TPMS vært lovpålagt i alle nye biler. Den fremste oppgaven er å bidra til økt sikkerhet ved at du tidlig får varsel om trykkfeil i dekk. Enten du bytter til vinterdekk eller sommerdekk vil indikatoren dukke opp og varsle om feil dekktrykk, som krever omstart for å tilpasses de nye dekkene.

Fordeler med TPMS

  • Økt sikkerhet med riktig dekktrykk
  • Riktig dekktrykk unngår feil slitasje på dekk. Høyt trykk sliter på midten, mens lavt sliter på dekkets ytterkanter
  • Med riktig dekktrykk kan du unngå at levetiden til dekkene halveres
  • Du unngår økt drivstofforbruk
  • Miljøfordeler med spart CO2-utslipp

Forskjellene på indirekte eller direkte dekktrykksensorer (TPMS)

Indirekte: Ved hjelp av bilens ABS-sensorer indikeres vedvarende eller økende forskjell på et hjuls omdreiningshastighet i forhold til de andre hjulene.

Kan også gi feilindikasjon om nye dekk monteres sammen med slitte dekk eller om dekk med annen dimensjon (rulleomkrets) monteres.

Direkte: Sensor som måler dekktrykket. Sensoren leser av dekktrykket og sender signal til mottaker i bilen. Mottaker kan være OEM montert/integrert eller ettermontert.

TPMS i tre utgaver:

  • Integrert i ventilen (OEM eller ettermarked)
  • Skjult montering på felg eller på dekk (OEM eller ettermarked)
  • Montert som ventilhette (Ettermarked)