Hva er TPMS?
TPMS står for Tire Pressure Monitoring System, og er et system for dekktrykksovervåkning. Det elektriske systemet er automatisk og måler lufttrykk i dekkene. Dersom det er for lite luft i et eller flere dekk, vil du som sjåfør få beskjed i instrumentpanelet i dashbordet. Indikatoren for TPMS er et gult symbol av et dekktversnitt med utropstegn.
Lovpålagt standardutstyr
Siden 2015 har TPMS vært lovpålagt i alle nye biler. Den fremste oppgaven er å bidra til økt sikkerhet ved at du tidlig får varsel om trykkfeil i dekk. Enten du bytter til vinterdekk eller sommerdekk vil indikatoren dukke opp og varsle om feil dekktrykk, som krever omstart for å tilpasses de nye dekkene.
Fordeler med TPMS
- Økt sikkerhet med riktig dekktrykk
- Riktig dekktrykk unngår feil slitasje på dekk. Høyt trykk sliter på midten, mens lavt sliter på dekkets ytterkanter
- Med riktig dekktrykk kan du unngå at levetiden til dekkene halveres
- Du unngår økt drivstofforbruk
- Miljøfordeler med spart CO2-utslipp
Forskjellene på indirekte eller direkte dekktrykksensorer (TPMS)
Indirekte: Ved hjelp av bilens ABS-sensorer indikeres vedvarende eller økende forskjell på et hjuls omdreiningshastighet i forhold til de andre hjulene.
Kan også gi feilindikasjon om nye dekk monteres sammen med slitte dekk eller om dekk med annen dimensjon (rulleomkrets) monteres.
Direkte: Sensor som måler dekktrykket. Sensoren leser av dekktrykket og sender signal til mottaker i bilen. Mottaker kan være OEM montert/integrert eller ettermontert.
TPMS i tre utgaver:
- Integrert i ventilen (OEM eller ettermarked)
- Skjult montering på felg eller på dekk (OEM eller ettermarked)
- Montert som ventilhette (Ettermarked)