Fakta om oljeskift | Fix & Drive
Til innholdet

Fakta om oljeskift

Riktig motorolje av høy kvalitet er ikke bare viktig for god smøring, men også for at bilen skal klare å etterleve de utslippskravene den er produsert etter. For at levetid på katalysator og eventuelt dieselpartikkelfilter skal bli så lang som mulig, er oljekvalitet med på å spille en stor rolle.

Motoren arbeider ofte under ugunstige forhold. For eksempel ved kaldstart, køkjøring, kalde vinterdager og varme sommerdager. En helsyntetisk motorolje av kvalitet tilpasset akkurat din bil sørger for lettere start om vinteren, mindre slitasje og lavere utslipp.

Motorolje blir ikke slitt, men forurenset. Oljefilteret hjelper til med å holde oljen så ren som mulig, men klarer ikke å fjerne de minste partiklene, dermed mettes oljen av såkalt slam. Hyppig start / stopp, korte turer o.l. er faktorer som fører til mye forurensing i oljen, og den bør dermed skiftes oftere.

Moderne biler krever syntetisk motorolje av høy kvalitet. Syntetisk motorolje er på mineralolje-basis, men satt sammen til helt nøyaktig kombinasjon av forskjellige tilsetningsstoffer. Selv om oljen er optimalt fremstilt med alle de riktige kvaliteter, er tilpassede oljeskiftintervall minst like viktig som før.

Oljens viskositet (SAE) bestemmer oljens gjennomstrømningsevne både på kald og varm motor. Olje klassifiseres som f.eks. 5W-40. W står for «Winter» og sier hvor god flyteevne oljen har når det er kalt, og det siste tallet (her 40) om hvor god flyteevne oljen har under varme forhold. Det er derfor viktig i et land med så store temperatursvingninger som Norge, å bruke en motorolje som takler disse forholdene.